Nové kolo si nekupuješ každý den, a proto je důležité najít takové, které ti bude dokonale vyhovovat. Základním kritériem je přiměřená velikost. Jak se měří velikost rámu a na co další si dát při výběru pozor? To si rozebereme na následujících řádcích.
Pro začátek by se dalo zcela jednoduše říci, že velikost rámu kola je délka sedlové trubky.
Odměříme ji od středu kliky až po její konec – místo, kde začíná sedlovka – hodnotu v centimetrech vydělíme číslem 2,54 a výsledkem je velikost rámu v palcích.
Názorná ukázka s anglickým komentářem v přiloženém videu.
Níže uvádíme obecnou tabulku typických velikostí rámů kol tak, jak to obvykle udávají výrobci.
Tvoje výška v cm | Vnitřní délka tvé nohy | Velikost rámu: silniční kolo | Velikost rámu: horské kolo |
---|---|---|---|
152 | 71 | 48 (XXS) | 15" (XS) |
160 | 75 | 51 (S) | 16" (S) |
170 | 79 | 54 (M) | 17" (M) |
175 | 83 | 56 (L) | 18" (M) |
180 | 85 | 57 (XL) | 19" (L) |
188 | 89 | 60 (XXL) | 20" (L) |
196 | 93 | 63 (XXXL) | 21" (XL) |
Pozor, uvedené parametry jsou obecné a mezi jednotlivými typy kol se liší.
Už dávno neplatí, že všechny rámy kol mají stejný základní – trojúhelníkový – tvar.
V současnosti výrobci investují spoustu času a energie do vývoje specifické geometrie, která charakterizuje jednotlivé modely. Ta se může lišit v úhlech, poměrech či zakřiveních trubek, což zásadně ovlivňuje to, jak se na kole cítíš. Proto se může velmi snadno stát, že ti kola stejné velikosti, ale různých značek, budou vyhovovat celkem jinak.
Když kupuješ kolo, potřebuješ znát kromě své výšky i svou vnitřní délku nohy. S tím souvisí tzn. výška obkročmo (z angl. standover height) – to, jaký prostor máš mezi slabinami a rámem, když stojíš nohama na zemi. Ideální je, když tam máš rezervu alespoň 2,5 – 5 cm. To ocení tvé citlivé partie, v případě, že nečekaně seskočíš z kola.
Ještě důležitějším parametrem je dosah (z angl. reach), protože většinu času na kole trávíš tím, že držíš řídítka. Je to údaj, který vyjadřuje, jak dosáhneš na řídítka, když sedíš na sedle. Na jeho délce závisí, zda sedíš na kole více vzpřímeně nebo se natahuješ dopředu.
V souvislosti s tím je dobré vědět, jaký máš poměr délky trupu k délce nohou – zda jsi spíše “dlouho-nohý”, nebo “dlouho-trupý”. Kolo s ideální výškou obkročmo může být pro dlouho-nohého na dosah dlouhé a bude tedy na něm příliš natažený, zatímco dlouho-trupý, ho bude mít krátké a bude se cítit stísněně.
Zatímco na městském kole se sedí vzpřímeněji, na "silničním" se potřebuješ co nejvíce sbalit do aerodynamické polohy.
U horských kol celkový pocit z jízdy souvisí také s velikostí kol. Mtb rám na kolo s 26palcovými koly má jinou geometrii než ten s 29palcovými koly.
Samostatnou kategorií jsou bmx kola, kde mají rámy přesněji danou geometrii a velikosti se číslují jinak.
Pokud jsi ve velikostní tabulce udávané výrobcem pro konkrétní model kola mezi dvěma velikostmi, v zásadě by ti mohli sedět obě velikosti.
Právě zde však hraje roli výše zmíněný poměr délky nohou k délce trupu a dosah.
Pokud máš trup delší, než je průměr, zvol si větší velikost.
V případě, že máš delší nohy, než je průměr, zvol si menší velikost.
Celkový pocit komfortu na kole můžeš doladit upravením pozice sedla, prodloužením nebo zkrácením představce nebo rozšířením řídítek. Ale faktem zůstává, že s velikostí rámu už potom nepohneš, proto je správný výběr důležitý.
Teď, když už víš, na co si dát pozor, vyber si kolo dle svých představ a ve vhodné velikosti. Jestli máš obavy, aby se ti tvůj nový miláček nepoškrábal, můžeš ho vybavit ochranou rámu.