Trend velké poularity kol na elektrický pohon ukazuje, kam se asi bude ubírat cyklistika v blízké budoucnosti. Cílová skupina příznivců elektrokol je již nyní zcela široká a neustále roste. Díky elektro kolu dokážeš projít větší vzdálenosti za kratší čas a pomůže ti s výkonem i v situacích, kdy ti už vlastní síly nebudou stačit. Na cyklo výletě už nebudeš mít nepříjemný pocit, že věčným zaostáváním zdržuješ skupinu a jízdu si konečně vychutnáš. Převážná většina lidí, kteří se rozhodnou pro elektrokolo, má doma i tradiční kolo a střídá je podle situace.
Elektrokola dokáží vyvinout rychlost kolem 25 km/h a pro jízdu není nutný řidičský průkaz. Pokud již máš vyhlédnutý konkrétní typ, zaměř se zejména na výkon motoru a délku dojezdu. Maximální výkon motoru bývá omezen na 250 W a hmotnost elektro kola by neměla překročit 40 kg. Konstrukční řešení jednotlivých modelů bývá různé. Setkáš se s klasickými konstrukcemi doplněnými o elektro sadu, ale i s koly se speciálním rámem uzpůsobeným na uchycení elektromotoru. Z běžného kola nelze udělat elektrické kolo, protože připevněním elektromotoru na rám by mohlo dojít k jeho poškození.
Standardním řešením cenově dostupných modelů bývá motor integrovaný v zadním náboji. Řídicí jednotka koordinuje všechny části pohonu a ovládací panel řízení je umístěn na řídítkách.
Důležitou součástí pohonu je baterie. Dnes se do elektrokol nejčastěji montují tyto typy akumulátorů:
- + životnost do 500 nabíjecích cyklů
- + dá se repasovat
- + životnost do 1 000 nabíjecích cyklů
- + vyšší kapacita
- + nízká hmotnost
- - vlivem vysoké teploty se rychle opotřebuje
- + výborný poměr ceny a výkonu
- - vyžaduje speciální nabíječku
- + cenová dostupnost
- + dobrá tepelná stabilita
- - při rychlém nabíjení klesá životnost
Už na první pohled je zřejmé, že tento stroj využiješ v drsném terénu lesa nebo při strmém sjezdu. Široké pláště s výrazným vzorem a pořádným odpružením si naplno vychutnáš při agresivní jízdě. Motor se zapojí pouze během šlapání do pedálů a intenzita výkonu se dá nastavit. Výsledný výkon a námaha investovaná do šlapání tedy spolu úzce souvisí a díky podpoře elektromotoru ti zůstane více času na samotný sjezd. Jízda na elektrokole nemá až takový zatěžující vliv na klouby a pomáhá lépe využít horní část těla.
Horské elektrokolo slibuje více zábavy a času na skutečné dobrodružství při překonávání náročných překážek v terénu. I ten nejstrmější kopec se dá najednou vyšplhat rychlostí přibližně 24 km/h.
Toto kolo „klame tělem“. Navenek vypadá jako hybrid mezi silničním a crossovým kolem. Má typický vysoký posed, hladké pláště kol, sportovní řídítka a sportovní geometrii rámu. Na první pohled si málokdo všimne, že jde o plnohodnotné elektrokolo. Motor a baterie jsou diskrétně ukryté v rámu. Popularita nové kategorie kola, navíc obohacené o všechny výhody motorového pohonu, roste raketovým tempem. Je vyhledáváno pro svoji univerzálnost.
Je to rychlé kolo vhodné nejen na asfalt, ale i na různé lesní nebo polní chodníčky, nezpevněné štěrkové cesty nebo do kopcovitého terénu. Jednoduše ideální společník na cyklo turistiku. O brzdění se starají výhradně kotoučové brzdy a na rozdíl od silničních kol slibují gravelová více komfortu i díky širším plášťům a speciálně upravené geometrii rámu.
Cyklo turistika nebo pravidelné dojíždění za prací či za aktivitami v rámci města najednou dostanou zcela nový rozměr. S elektrokolem objevíš místa a končiny, které vždy pro nedostatek času nebo příliš velkou vzdálenost vypadaly nedostupně. Samozřejmou výbavou této kategorie je kvalitní osvětlení, takže na toulkách krajinou nebo městem tě nezaskočí ani příchod večera a vždy se bezpečně a pohodlně vrátíš domů.
Celá konstrukce kola je přizpůsobena dosažení maximálního možného komfortu, ať už jde o geometrii rámu, sedlo, blatníky, nosiče zavazadel nebo použití kotoučových brzd. Městská kola dokáží upoutat také svou ležérní elegancí a decentními vintage prvky.