cookies
Naše „cookies“ ti budou chutnat
Cookies na stránce Muziker slouží k tomu, aby byla tvá návštěva u nás vždy příjemným zážitkem. Odsouhlas využívání všech cookies kliknutím na tlačítko „Souhlasím“, nebo si v nastaveních vyber jen ty, na které máš chuť. Více informací.
Souhlasím
Odmítnout

Jak vybrat studiový monitor

09.02.2023
Čtení na 4 min.
Juraj Haruštiak
Studiové monitory patří k základní výbavě každého profesionálního nebo domácího nahrávacího studia. Kvalitní studiové monitory musí věrně a bez příkras odrážet nahraný zvuk a jsou nepostradatelným pomocníkem při mixování hudebních nahrávek.
Jak vybrat studiový monitor

Běžné hi-fi repro bedny jsou zkonstruovány tak, aby potlačením a vyzvednutím některých pásem zatraktivnily výsledný zvuk, proto se na monitoring zvuku při nahrávání a zvukové postprodukci nehodí. Naopak, studiové monitory jsou zkonstruovány tak, aby produkovaly detailní realistický zvuk, vyvážený napříč celým spektrem. Pozor! Studiové monitory se prodávají samostatně, i jako pár.

Pasivní vs. aktivní monitory

Vyřešení tohoto dilema dokáže výrazně zjednodušit další výběr. Pasivní reprobedny se dají snadno rozpoznat podle kabelových svorek na zadní straně. Slouží k připojení kabelů z koncového zesilovače. Na rozdíl od aktivních totiž nemají zesilovač zabudovaný v těle. Zvláštní kategorií jsou modely označovány jako bi-amping nebo tři-amping. Každý reproduktorový driver je napájen samostatným zesilovačem. Výhodou pasivního monitoru je vyšší modularita připojení.

Přestože se celkově snadněji kombinuje s ostatními zařízeními, standardem většiny studií je dnes aktivní monitor se zabudovaným zesilovačem. Připojují se přímo ke zvukové kartě nebo mixpultu. O zesílení jednotlivých reproduktorů se stará buď jeden společný nebo několik samostatných zesilovačů různé kvality.

Zavřená konstrukce vs. konstrukce s basreflexní otvorem

Při výběru se vyplatí zaměřit pozornost i na samotný typ konstrukce reprobedny. U modelů s uzavřeným kabinetem hraje významnou roli i vzduch, který se nachází uvnitř a který se vlivem membrány dostává do pohybu. Tento vzduch však má tendenci klást větší odpor zejména při šíření basových frekvencí, které pak znějí až příliš ploše. Profesionální studia proto upřednostňují monitory s basreflexním otvorem, který bývá umístěn na přední nebo zadní straně konstrukce boxu.

Nearfield vs. farfield monitory a umístění monitorů v místnosti

Výsledné vnímání zvuku ovlivňují nejen parametry monitoru, ale zejména parametry místnosti. Zvuk se odráží od stěn i od každého kusu nábytku, který se v místnosti nachází. Ideální je umístit monitor tak, aby se posluchač nacházel v poloměru přímého dozvuku bez zpětného odrazu od stěn. Čím je místnost menší, tím menší je i poloměr dozvuku v ní.

Reproduktor by měl být umístěn tak, aby jeho zvuk směřoval přímo do ucha posluchače a aby mu nestálo nic v cestě. Doporučuje se umístit reproduktory na stojan nebo zavěsit je na stěnu. Ideální podmínky dosáhneme rovnoměrným natočením obou reproduktorů k obličeji posluchače tak, že zadní hrany reproduktorů budou z vnitřní strany svírat přibližně 60 stupňový úhel. Monitory rozmisťujeme tak, aby se poslech odehrával v rámci poloměru přímého dozvuku, tedy přibližně 1,2 m od hlavy posluchače a aby monitory tvořily s hlavou posluchače rovnostranný trojúhelník. Monitory, které využíváme tímto způsobem, se nazývají near field monitory, tedy monitory na blízký poslech.

Výběr velikosti reproduktoru třeba přizpůsobit velikosti místnosti. Příliš velký reproduktor v malé místnosti způsobí více problémů než užitku. Příliš silný zvuk se bude nekontrolovaně odrážet od stěn a předmětů v místnosti, což způsobí jeho výrazné zkreslení. Základní orientaci může poskytnout naše doporučení:

Velikost reproduktoru (palce)Minimální rozměr místnosti (m)Výkon reproduktoru (W)
3“ – 4“2,7 m x 2,1 m15 W – 30 W
4,5“ – 7“3,9 m x 3,0 m30 W – 60 W
8“ – 10“4,6 m x 3,0 m60 W – 100 W
10“ (+subwoofer)> 4,6 m x 3,0 m> 100 W

Při hledání ideální pozice umístění monitoru od posluchače však narazíme na problém s basovými frekvencemi. Ty se šíří prostorem mnohem nekontrolovateľnejšie. Mimo záběru přímého dozvuku near field monitorů bude intenzita basových frekvencí s přibývajícími metry klesat a odražený zvuk začne být celkově příliš zkreslený. Ideálním řešením je proto zkombinovat near filed monitory s far field monitory, které se od near field monitorů odlišují větším průměrem reproduktoru i větším výkonem. Far field monitory můžeme umístit 0,6 m až 1,2 m za near field monitory tak, aby s near field monitory a hlavou posluchače tvořily jednu os.

Šíření zvuku nejvíce ovlivňují parametry prostředí, proto bychom se měli snažit místnost, ve které zvuk monitorujeme, co nejvíce vylepšit. Tradiční obdélníková dispozice bohužel dobrému šíření zvuku příliš nepomáhá a odrazy se projeví ve formě značného zvýraznění nebo potlačení některých frekvencí. Doporučujeme proto vylepšit akustiku místnosti pomocí akustických prvků, do každého rohu místnosti nainstalovat basovou absorpční past, stěny osadit absorpčními panely nebo difuzéry a pokud studiové monitory umisťujeme na stůl, měla by být samozřejmostí vhodná podložka.

Plochá frekvenční odezva

Ideální zvuk má být v každé frekvenci vyvážený a co nejvíce zřetelný. Je nahrávka příliš přebasováná nebo se některé noty nedají přesně identifikovat? Pravděpodobně bude na vině monitor. Plochá frekvenční odezva odhalí svou přirozenou podstatu nejlépe ve středních frekvencích. V tomto prostoru se nejlépe daří vokálům, kytarám, ale například i rytmickému bubnu, který bude na kvalitních monitorech znít konkrétně a živě. Vysokofrekvenčnímu pásmu dominují zvuky činelů a hi-hat činelů. V tomto pásmu musí zvuk působit ostře, ale ne "přepálené". Ve zvuku z kvalitních monitorů by měl rozeznatelný každý vokálový nádech.

Shrnutí

Kvalitní studiové monitory mají znít realisticky a bez příkras. Jejich výběr je třeba podřídit parametrům místnosti a musí být v místnosti správně umístěny. Pozor! Ne všechny modely jsou v nabídce jako pár, některé nabízíme pouze jako kus. Dilema volby může zjednodušit výběr zvýhodněného setu, který kromě monitorů zahrnuje i další kompatibilní výbavu studia, jako podložky, zvukovou kartu, sluchátka, kabely, stojany nebo mikrofon.


Studiové monitory